Saturday 24 December 2016

Online profiles: Τo EYFS του μέλλοντος!




Όσοι Νηπιαγωγοί εργαζεστε πλέον εδώ, και ειδικά όσοι ξεκινήσατε απο Day Nurseries, γνωρίζετε πολύ καλά και απο πρώτο χέρι τί είναι τα Learning Journals, γνωστά και ως Learning Journeys ή Children's Profiles. 


Παρά το γεγονός οτι κάθε σχολείο και Day Nursery έχει διαφορετικό τρόπο να τα διατηρεί, σίγουρα θα έχετε ξοδέψει ήδη τουλάχιστον ένα lunch break σας για να κολλήσετε στα βιβλία των παιδιών τις παρατηρήσεις, φωτογραφίες και χειροτεχνίες τους.

Σίγουρα θα έχετε πιάσει τον εαυτό σας να εφευρίσκει μεθόδους να παίρνει παρατηρήσεις και να αρχειοθετεί τη δουλειά των παιδιών ωστε να μπορέσει αργότερα να την βάλει στα βιβλία με όσο το δυνατόν πιο γρήγορο τρόπο.
Και σίγουρα κάποια στιγμή, εκεί που καθόσασταν αμέριμνοι και βλέπατε τηλεόραση στο σπίτι σας, 
θα ανακαλύψατε κάποιο χαρτάκι χωμένο στην τσέπη σας με μια ημερομηνία και παρατήρηση τύπου 
''Ο Joseph σκαρφάλωσε στο climbing frame χρησιμοποιώντας και τα δύο του χέρια''.


Τα Learning Journals είναι η αναγκαία χαρτοδουλειά την οποία θα πρέπει να κάνουμε όλοι όσοι δουλεύουμε με το EYFS. Πρόκειται για ένα απαραίτητο προαπαιτούμενο απο τον OFSTED, 
το οποίο εκτός του οτι αποτελεί βασικό αποδεικτικό στοιχείο της προόδου των παιδιών αλλα και της εγκυρότητας του assessment που τους έχετε κάνει, επίσης αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο της άμεσης επικοινωνίας σας με τους γονείς, όρος ευρέως γνωστός ως working in partnership with parents. 



Αυτός ο δεύτερος όρος, γνωστός ως working in partnership with parents είναι και ο πιο δύσκολος να αποδειχθεί σε μια επίσκεψη του OFSTED.
Καθότι η επικοινωνία με τους γονείς είναι πολύ συχνή αλλα στα περισσότερα settings  περισσότερο προφορική, δημιουργήθηκε σιγά σιγά η ανάγκη για καινούριους τρόπους συνεργασίας με τους γονείς, που να μπορούν να αποδειχθούν στα χαρτιά.

Γιαυτό το λόγο τα Learning Journals, στα περισσότερα settings πολλές φορές προσφέρονται στους γονείς για να τα δούν κατα τη διάρκεια των parents evenings, ενώ συχνά δίνεται στους γονείς μια φόρμα να συμπληρώσουν σχετικά με την πρόοδο των παιδιών τους, η οποία τοποθετείται και αυτή με τη σειρά της στα προφίλ των παιδιών ως αποδεικτικό στοιχείο της επικοινωνίας με τους γονείς. 
Και ενώ στον ιδιωτικό τομέα η πρόθεση απο τους γονείς να ενημερωθούν για τη μέρα των παιδιών τους είναι εμφανής και καθημερινή, στον κρατικό τομέα, καθότι οι γονείς των παιδιών τυχαίνει να είναι απο πολύ φτωχότερα και μειονεκτικά στρώματα και με εξαντλητικές δουλειές, είναι συχνά δύσκολη η επικοινωνία μαζί τους. 

Με το πέρασμα των χρόνων, τόσο η εξαντλητική χαρτοδουλειά ειδικά στις προσχολικές τάξεις των Δημοτικών σχολείων, το χάος που δημιουργείται απο τη λήψη, εκτύπωση και επικόλληση φωτογραφιών, τα έξοδα που προϋποθέτει όλη αυτή η ''χαρτούρα'' αλλα και η δυσκολία του να αποδείξει ένας εκπαιδευτικός συχνά και τακτικά την επικοινωνία και συνεργασία του με τους γονείς, 
οδήγησαν στη δημιουγία κάποιων νέων, καινοτόμων ηλεκτρονικών εφαρμογών διατήρησης Learning Journals, γνωστών και ως Online Profiles.



Τί είναι όμως τα Online Profiles?

Με τον όρο online profiles εννούμε μια σειρά διαφορετικών ηλεκτρονικών εφαρμογών, τις οποίες μπορεί να επιλέξει και να αγοράσει ένα σχολείο ή Nursery, και τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε εκπαιδευτικός με τη χρήση ενός iPad ή handset  ωστε να βγάλει φωτογραφίες, να κάνει παρατηρήσεις αλλα και να τις αντιστοιχίσει στα Development Matters του  EYFS χωρίς την ανάγκη της εκτύπωσης και της χαρτοδουλειάς. 

Αυτά τα ηλεκτρονικά προφίλ έχουν μια φιλοσοφία παρόμοια με το facebook, κάποιες λιγότερο και κάποιες περισσότερο.

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές τέτοιες εφαρμογές τις οποίες μπορεί να επιλέξει ένας εκπαιδευτικός ενώ στο μέλλον αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες.



Καθεμιά απο αυτές τις εφαρμογές έχει παρόμοια λειτουργία: 
Οι μαθητές έχουν ξεχωριστά ο καθένας σε αυτή την εφαρμογή το δικό τους προφίλ. Η εφαρμογή επιτρέπει στον εκπαιδευτικό να εισχωρήσει φωτογραφίες και παρατηρήσεις στο προφίλ κάθε μαθητή, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα στην περίπτωση των group activities να γίνει tag πολλών διαφορετικών μαθητών στην ίδια φωτογραφία. 

Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να αντιστοιχίσει την κάθε παρατήρηση στα Development Matters του EYFS και πολλές φορές να χρησιμοποιήσει τις παρατηρήσεις αυτές για να κάνει αυτόματα το assessment των μαθητών ηλεκτρονικά, χωρίς την εξαντλητική διαδικασία του highlighting με μαρκαδόρο πάνω στο EYFS, την οποία όλοι γνωρίζουμε. 

Οι εφαρμογές αυτές προωθούν ευκολότερα την επικοινωνία με τους γονείς καθότι στις περισσότερες απο αυτές ο γονιός έχει τα δικά του στοιχεία log-in (username και password) και του δίνεται η δυνατότητα να δεί τις δραστηριότητες και παρατηρήσεις του παιδιού του οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας και στην άνεση του σπιτιού του. Πολλές απο αυτές τις εφαμογές δίνουν τη δυνατότητα στο γονιό να σχολιάσει κάτω απο παρατηρήσεις και φωτογραφίες των παιδιών του αλλα και πολλές φορές να ανεβάσει ο ίδιος φωτογραφίες με σημαντικές στιγμές απο το σπίτι και τη ζωή του παιδιού. 




Ποιές διαθέσιμες εφαρμογές υπάρχουν?

Μέχρι στιγμής προσωπικά έχει τύχει να δουλεψω με τρεις διαφορετικές τις οποίες θα σας παρουσιάσω παρακάτω. Ωστόσο υπάρχουν πολύ περισσότερες στην αγορά και  ενδέχεται να δημιουργηθούν περισσότερες και πρακτικότερες στο μέλλον.

1. 2Simple

H εφαρμογή 2simple ήταν απο τις πρώτες που δημιουργήθηκαν στον τομέα. 
Εύκολη και γρήγορη, δίνει τη δυνατότητα να λάβετε φωτογραφίες και παρατηρήσεις, που ακόμη και στην περίπτωση που δε καταφέρετε να τις ολοκληρώσετε λόγω έκτακτης ανάγκης, δε χάνονται απο το σύστημα. Έτσι μπορείτε να επιστρέψετε σε αυτές και να τις ολοκληρώσετε όποτε θέλετε. 


Ένα μεγάλο πλεονέκτημα της εφαρμογής αυτής είναι οτι σας δίνει τη δυνατότητα να δείτε τις παρατηρήσεις που έχετε πάρει για διαφορετικές ημερομηνίες, κάτι που σας βοηθάει να γνωρίζετε ποιά παιδιά έχετε ξεχάσει να παρατηρήσετε και ποιά παιδιά χρειάζονται περισσότερο υλικό.

Τα σχολεία που χρησιμοποιούν 2simple εξακολουθούν πολλές φορές να διατηρούν και προφίλ σε μορφή βιβλίου, χωρίς όμως τις χειρόγραφες παρατηρήσεις. Τα σχολεία εκτυπώνουν το υλικό του κάθε μαθητή απο την εφαρμογή 2simple και το τοποθετούν στα βιβλία μαζί με κάποιες χειροτεχνίες.

Το μειονέκτημα ωστόσο της εφαρμογής είναι οτι κάνει την επικοινωνία με τους γονείς δύσκολη και πολλές φορές επιπλέον στρατηγικές χρησιμοποιούνται για να ενισχυθεί αυτός ο τομέας, όπως αποστολή surveys προς τους γονείς.

Παρακάτω θα δείτε πώς χρησιμοποιείται το 2Simple στην πράξη:





2. Fingertips

Mια εφαρμογή παρόμοια με το 2Simple, δίνει τη δυνατότητα observations και φωτογραφιών με εύκολο και γρήγορο τρόπο.

Ωστόσο ένα μειονέκτημα της εφαρμογής αυτής σε σχέση με το 2Simple είναι οτι πρέπει να ολοκληρώσετε και να αποθηκεύσετε αμέσως την παρατήρηση που ξεκινήσατε, αλλιώς η παρατήρηση/φωτογραφία χάνεται απο το σύστημα. Κάτι τέτοιο μπορεί να σας προκαλέσει πολύ άγχος σε μια προσχολική τάξη που συμβαίνουν συνεχώς απρόοπτα.

Mπορείτε να δείτε τη χρήση της εφαρμογής στην πράξη εδώ.



3. Tapestry



Πρόκειται για την αγαπημένη εφαρμογή πολλών Δασκάλων και Leaders, και δικαιολογημένα.

Το Tapestry δεν δίνει μόνο τη δυνατότητα λήψης observations και φωτογραφιών και σύνδεσή τους με το EYFS. 
Σε αυτή την εφαρμογή οι γονείς έχουν έναν ενεργό, καθημερινό ρόλο. Χρησιμοποιώντας το δικό τους username και password, μπορούν να δουν καθημερινά τί κάνει το παιδί τους στο σχολείο και να σχολιάσουν τις παρατηρήσεις και τις φωτογραφίες του, ενώ ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να απαντήσει στα σχόλια αυτά. Επιπλέον οι γονείς μπορούν να ανεβάζουν με τη σειρά τους φωτογραφίες απο σημαντικές σπιτικές στιγμες όπως γενέθλια, θρησκευτικές γιορτές, διακοπές και καλοκαιρινά clubs και κατασκηνώσεις. 

Η δυνατότητα του εκπαιδευτικού να έχει τόσο υλικό απο τη ζωή του παιδιού στο σπίτι, του δίνει τη δυνατότητα να γνωρίζει τα ενδιαφέροντα του μαθητή αλλα και τυχόν ικανότητες που μπορεί ο εκπαιδευτικός να δυσκολεύεται να παρατηρήσει στην τάξη. 
Για παράδειγμα στον τομέα ICT των Development Matters ένας μαθητής πρέπει να γνωρίζει πώς να χρησιμοποιεί παιχνίδια με flaps, iPad και CD players, κάτι που μπορεί να μην υπάρχει στη σχολική τάξη ωστε να μπορεί να το παρατηρήσει ο εκπαιδευτικός. 
Επιπλέον ο τομέας Understanding The World: People and Communities του EYFS περιγράφει οτι ο μαθητής συμμετέχει με χαρά σε οικογενειακές παραδόσεις,  κάτι που ο εκπαιδευτικός δε μπορεί να γνωρίζει στο σχολείο, παρα μόνο ως πληροφορία απο το γονιό. 



Ένα άλλο πλεονέκτημα του Tapestry είναι οτι χρησιμοποιεί τις παρατηρήσεις των παιδιών για να βγάλει μόνο του το assessment και τα levels των μαθητών όταν χρειάζεται. Αυτό σημαίνει οτι ένα σχολείο δε γλυτώνει μόνο τη χαρτοδουλειά των παρατηρήσεων αλλα και τη χαρτοδουλειά του highlighting με μαρκαδόρους και των χειρόγραφων assessments.

Λόγο του οτι το Tapestry δίνει αυτή τη δυνατότητα αυτής της επικοινωνίας με τους γονείς, σπάνια χρειάζεται να εκτυπώσετε τις παρατηρήσεις των μαθητών απο το site (αν και υπάρχει αυτή η δυνατότητα). Τα σχολεία που το χρησιμοποιούν διατηρούν μόνο κάποιο φάκελο με μερικές χειροτεχνίες και γραφή του μαθητή.

Ωστόσο και σε αυτή την εφαρμογή, σε σχέση με το 2Simple, το Tapestry δε δίνει τη δυνατότητα να αφήσετε στη μέση μια παρατήρηση ή φωτογραφία. Εαν δεν ολοκληρώσετε και αποθηκεύσετε την παρατήρηση, δε θα μπορέσετε να τη βρείτε αργότερα στο σύστημα.



H άποψή μου:

Προσωπικά σαν εκπαιδευτικός που χρησιμοποίησε και τις τρεις εφαρμογές στην τάξη της, αν έπρεπε να επιλέξω μια απο όλες, θα σας σύστηνα το Tapestry λόγω του οτι μπορεί να σας λύσει τα χέρια σε πολλούς τομείς. Ωστόσο σε μια τάξη με παιδιά που τρέχουν, έκτακτα ατυχήματα, κόσμο που μπαινοβγαίνει και μικροπροβλήματα, το γεγονός  οτι μπορεί να χάσετε παρατηρήσεις μπορεί να γίνει στρεσογόνο.

Να θυμάστε οτι αν το επιλέξετε για την τάξη σας θα πρέπει να βρείτε ένα σύστημα ωστε να αποθηκεύετε τις φωτογραφίες στο iPad σας και να επιστρέφετε σε αυτές για να τις ανεβάσετε στο Tapestry όταν θα έχετε χρόνο.

Ως δευτερη επιλογή, θα σας πρότεινα το 2Simple. Μπορεί να μην προσφέρει την επικοινωνία με τους γονείς αλλα είναι ταχύτατο!



Πώς μπορώ να φέρω μια τέτοια εφαρμογή στο σχολείο ή στο Nursery μου?

 Η εγκατάσταση μιας τέτοιας εφαρμογής μπορεί μεν να είναι σωτήρια για εσάς, ωστόσο δεν εξαρτάται παρα μόνο απο το αφεντικό σας.

Βασική προϋπόθεση για να χρησιμοποιήσετε μια τέτοια εφαρμογή είναι να πείσετε το αφεντικό σας να την αγοράσει.

Καθότι μέχρι στιγμής το προσωπικό στα Day Nurseries και στα σχολεία έχει συνηθίσει πολύ τον τρόπο δουλειάς μέσω χειρόγραφων παρατηρήσεων και Learning Journals, η εγκατάσταση μιας τέτοιας εφαρμογής θα σήμαινε:
  • Αγορά της εφαρμογής
  • Καλή γνώση της εφαρμογής
  • Αγορά ειδικού εξοπλισμού όπως iPads ή handsets.
  • Training προς το προσωπικό ωστε να μάθει να δουλεύει με την εφαρμογή.
  • Ενημέρωση των γονέων και πιθανό workshop για να μάθουν να το χρησιμοποιούν. 
  • Μια περίοδο μετάβασης απο τα paper Learning Journals στα online profiles, με τέτοιο τρόπο ωστε ο OFSTED να μείνει ικανοποιημένος. 
Εαν η θέση σας στην επιχείρηση είναι Room Leader, Phase Leader ή κάποιος άλλος Senior ρόλος, πρώτο βήμα για να πείσετε τον εργοδότη σας είναι να γνωρίζετε εσείς οι ίδιοι πολύ καλά την εφαρμογή και τα πλεονεκτήματά της. Βασικό κίνητρο για πολλούς εργοδότες για μια τέτοια επένδυση είναι πρώτον η εξοικονόμηση χρημάτων και χαρτιού αλλα και η συνεργασία με τους γονείς.

Πολλές απο αυτές τις εφαρμογές προσφέρουν τη δυνατότητα του free trial, κάτι που μπορεί να βοηθήσει μια τέτοια απόφαση.


Κλείνοντας το τελευταίο άρθρο μου για το 2016, θα ήθελα να σας παραθέσω αυτό  το πολύ χρήσιμο συγκρητικό άρθρο σχετικά με τα διαθέσιμα software που χρησιμοποιούνται στο EYFS.




Θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους σας καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένο το 2017. 




Καλή επιτυχία!!!
Χριστίνα Π.