Η εξασφάλιση ενός δοκιμαστικού μαθήματος είναι απο μόνη της ένα σημαντικό κατόρθωμα που σηματοδοτεί το πέρασμα της καριέρας μας σε άλλο επίπεδο.
Το γεγονός οτι ένα σχολείο σας έδωσε την ευκαιρία να τους επισκεφθείτε και να αποδείξετε τις ικανότητές σας σημαίνει οτι το βιογραφικό σας έχει αρχίσει πλέον να ''πείθει'' στον κρατικό τομέα της Αγγλίας.
Προσωπικά ως άτομο με αρκετά αγχώδη χαρακτήρα (και όταν λέμε αγχώδη εννοούμε αγχώδη),
και έχοντας πλέον πολλά trial lessons στο ενεργητικό μου, θεωρώ τη στιγμή αυτή ίσως την πιο τρομακτική στη διαδικασία πρόσληψης των Αγγλικών σχολείων (αν αφαιρέσουμε τα lesson observations).
Ακόμη και τώρα μετά απο τόσα χρόνια εμπειρίας, το trial lesson εξακολουθεί να μην είναι το δυνατό μου σημείο. Χάνω τα λόγια μου, οι τρεις γλώσσες που έχω στο κεφάλι μου μπερδεύονται, μου κόβεται η αναπνοή, και πολλές φορές δεν αποδίδω όπως θα απέδιδα σε οποιοδήποτε άλλο χαλαρό μάθημα στην τάξη μου με τους μαθητές μου.
Θα είμαι ειλικρινής μαζί σας:
Όπως και κάθε άλλος έμπειρος Greek-qualified εκπαιδευτικός στην Αγγλία θα σας πεί, κανείς απο εμάς δεν είναι 100% τέλειος. Μπορεί να έχουμε χρόνια εμπειρίας στο ενεργητικό μας, ωστόσο κι εμείς είμαστε επαγγελματίες που ακόμη εξελισσόμαστε και μαθαίνουμε μέσα απο τα λάθη μας. Γιαυτό το λόγο, κανείς απο εμάς δε θα μπορέσει ποτέ να σας πει πώς να διδάξετε το καλύτερο μάθημα στον πλανήτη που θα σας φέρει 100% επιτυχια.
Γιατι?
Γιατι πολύ απλά το κάθε σχολείο είναι πολύ διαφορετικό. Αυτό που συνιστά την επιτυχία και τη σωστή διδασκαλία σε ένα σχολείο, δε θα εγκριθεί απο κάποιο άλλο.
Αυτό που μπορώ να σας πω με σιγουριά, είναι ποιά σημεία να προσέξετε, τα οποία αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά όλων των σχολείων στα οποία θα πάτε.
Καθότι η διδασκαλία στη Δημοτική και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευη ακολουθεί διαφορετικό σκελετό απο τη διδασκαλία στις προσχολικές τάξεις, οι τομείς αυτοί θα καλυφθούν ξεχωριστά.
Σε γενικές γραμμές, ένα μάθημα σε οποιαδήποτε τάξη ενός Αγγλικού σχολείου έχει τον εξής συγκεκριμένο σκελετο με κάποιες λίγες διαφοροποιήσεις. Να σημειώσω εδώ οτι έχω δώσει κάποια timings τα οποία μπορεί να διαφέρουν ελαφρώς απο σχολείο σε σχολειο, ενω το εκάστοτε σχολείο θα σας πει για πόση ώρα θα είναι το μάθημά σας.
- Ιntroduction και διδασκαλία (10'-15'): Οι μαθητές διδάσκονται το καινούριο υλικό της ημέρας και τους δίνεται η ευκαιρία να το συζητήσουν. Αυτό συμβαίνει στο χαλί (στην πρωτοβάθμια) ή στα τραπέζια (στη δευτεροβάθμια)
- Main activity (20'): Οι μαθητές μετακινούνται στα τραπέζια τους οπου κάνουν τη βασική δραστηριότητα. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει μια συγκεκριμένη ομάδα μαθητών και ο βοηθός κάποια άλλη.
- Plenary (5'-10'): Οι μαθητές μετακινούνται ξανά στο χαλί οπου κλείνουν τη δραστηριότητα, εκφράζουν απορίες και ο εκπαιδευτικος καλύπτει τυχόν κενά.
Πριν ξεκινήσω να σας αναφέρω όλα όσα πρέπει να προετοιμάσετε, και όλα όσα ΚΑΘΕ σχολείο ανεξαρτήτως πολιτικής περιμένει απο εσάς, θα ήθελα να κάνω δυο σημαντικές αναφορές όσον αφορά το trial lesson στη Nursery και τη Reception Class:

Η προτεινόμενη δομή είναι:
- Introduction με props, π.χ. παραμύθι ή τραγούδι. Σε κάθε περίπτωση χρησιμοποιήστε props όπως κουκλάκια και εικόνες (ναι, θα πρέπει να τις εκτυπώσετε/ αγοράσετε/ προετοιμάσετε εσεις!) Αυτό το σημείο διαρκεί 5 λεπτά.
- Βασική δραστηριότητα: (5-10 λεπτά). Φροντίστε να είναι διασκεδαστική για όλα τα παιδιά και με ενθαρρυντικό κλίμα.
- Plenary: (3-5 λεπτά) Η στιγμή στην οποία κλείνετε τη δραστηριότητα, επιβραβεύετε τα παιδιά για τη συμμετοχή τους και τα ρωτάτε τί τους άρεσε.

Η Reception Class είναι μια περίπλοκη υπόθεση, και αυτό είναι εξαιτίας του διαφορετικού τρόπου με τον οποίο προσεγγίζεται απο κάθε σχολείο. Θα βρείτε πολλά είδη διδασκαλίας στη Reception Class και συγκεκριμένα:
- Τάξεις που ακολουθούν ομαδική διδασκαλία και table work, ακριβώς όπως κάνουν στην Πρώτη Δημοτικου και πάνω. π.χ. Introduction της διδασκαλίας στο χαλί, και στη συνέχεια τα παιδιά δουλεύουν στα θρανία τους, ενώ το μάθημα κλείνει με ένα ομαδικό plenary. Σε αυτη την περιπτωση η διδασκαλια σας θα πρεπει να ειναι οπως σε μια Δημοτικη ταξη, με τα timings που περιέγραψα παραπάνω.
- Τάξεις που ακολουθούν πολιτική free play οπου τα παιδιά επιλέγουν ελεύθερα το παιχνίδι τους και οπου όλες οι σημαντικές δραστηριότητες γίνονται με τη μορφή focus activities με μικρές ομάδες παιδιών μέσα στη μέρα. Σε αυτή την περίπτωση το trial lesson σας θα πρέπει να είναι παρόμοιο με αυτό μιας Nursery Class όπως περιέγραψα παραπάνω.
- Τάξεις που ναι μεν έχουν ομαδική διδασκαλία, αλλα που το κάθε τραπέζι με τις ομάδες παιδιών κάνει διαφορετική δραστηριότητα. Η βασική δραστηριότητα ειναι μια, και ο Δάσκαλος δουλεύει με μια ομάδα παιδιών ενώ τα υπόλοιπα δουλεύουν ανεξάρτητα στα θρανία τους. (σύστημα Carousel). Τα timings εδώ θα είναι τα ίδια αλλα θα πρέπει να οργανώσετε διαφορετική δραστηριότητα σε κάθε τραπέζι.
- Τάξεις που υπάρχουν πολλές οργανωμένες γωνιές και τα παιδιά στέλνονται σε μια γωνιά το καθένα ανα ομάδες και στις οποίες παραμένουν για 5-10 λεπτά και μετά αλλάζουν (δεύτερο σύστημα Carousel). Και εδώ ενδέχεται να κάνετε δραστηριότητα τύπου Nursery.
Αυτό το σημείο της διαφορετικότητας των σχολείων είναι αυτό στο οποίο την ''πάτησα'' κι εγώ στο παρελθόν. Μπορεί να σχεδιάσετε μια δραστηριότητα τύπου focus activity για 5-6 παιδιά και φτάνοντας στο σχολείο να διαπιστώσετε οτι το σχολείο ακολουθεί διδασκαλία τύπου Δημοτικού στη Reception Class. Μπορεί να προετοιμάσετε ομαδικό μάθημα, και όταν φτάσετε να μην υπάρχουν καν θρανια γιατι το σχολειο ειναι στυλ free play.
Το μυστικό εδώ είναι ένα (και καλά θα κάνετε να το αποκαλύψετε σε όλους):
Ρωτήστε!
Πριν σχεδιάσετε το μάθημά σας ρωτήστε με λεπτομερή τρόπο το σχολείο αν ακολουθεί free flow, Key Stage 1 style lessons, carousel ή καποιο άλλο είδος structure. Εξηγήστε τους οτι έχετε broad range of teaching styles και οτι ειναι σημαντικό για εσάς να μην βγάλετε τα παιδιά απο τη ρουτίνα τους.
Πιστέψτε με, θα γλυτώσετε πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις και αμηχανία της τελευταίας στιγμής.
Έχοντας λοιπόν καλύψει (ή ελπίζω να έχω καλύψει) το θέμα του προσχολικού τομέα, ας δούμε τα βασικά που πρέπει να προετοιμάσετε και να έχετε για το trial lesson σας, είτε πρόκειται για οποιοδήποτε είδος προσχολικής τάξης είτε για οποιαδήποτε άλλη βαθμίδα.
1. Ρωτήστε απο την αρχή για τον τρόπο διδασκαλίας του σχολείου.
Όπως ανέφερα παραπάνω, είναι σημαντικό να ξέρετε το στυλ διδασκαλίας του σχολείου που σας κάλεσε. Μπορεί να μη συμβαίνει συχνά σε τάξεις εκτός των προσχολικών, αλλα (ναι!) υπάρχουν και σχολεία που εφαρμόζουν στυλ EYFS και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού.
Επομένως προσέχουμε για να έχουμε.
Εδώ ας σημειώσω οτι τα περισσότερα σχολεία στο στάδιο αίτησης εργασίας επιτρέπουν school visits και θα το δείτε αυτό σε κάθε αγγελία (εκτός αν η αίτηση σας έγινε μέσω γραφείου).
Αν εχετε το χρόνο προσπαθήσετε να κλείσετε ένα school visit πριν την αίτησή σας.
Θα είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να δείτε το προσωπικό και το περιβάλλον, να μιλήσετε με τους διευθυντές και - γιατι όχι- να κερδίσετε τη συμπάθεια (ή την αντιπάθεια- όλα συμβαίνουν!) τους.
2.Προετοιμάστε καλά το planning.
Ένα καλό planning σε οποιαδήποτε βαθμίδα πρέπει να περιλαμβάνει γραπτά και αναλυτικά τα παρακάτω:





Κάνοντας μια καλή περιήγηση στο internet σε σελίδες όπως το primaryresources, ή το TES θα μπορέσετε να βρείτε και planning templates για να πάρετε μια ιδέα ή να τα χρησιμοποιήσετε.
3. Κάντε πρόβα το μάθημά σας
Μετρήστε το χρόνο σας, επεξεργαστείτε το planning σας ξανα, βεβαιωθείτε οτι είστε άνετοι με το λεξιλόγιο και οτι χρησιμοποιείτε σωστές ορολογίες.
4. Φροντίστε το pace της διδασκαλίας σας.
Μην κρατάτε τα παιδιά στο χαλί για πολύ ώρα ειδικά αν είναι μικρά. Προσπαθήστε να τα στείλετε να δουλέψουν ανεξάρτητα όσο το γρηγορότερο γίνεται.
5. Χρησιμοποιήστε υλικό που να καλύπτει όλους τους learners
Στις Αγγλικές τάξεις τα παιδιά είναι χωρισμένα σε επίπεδα. Μια βασική δραστηριότητα δεν είναι ποτέ πανομοιότυπη για όλες τις ομάδες μαθητών. Π.χ. αν το Learning Objective ενος μαθηματος είναι η δημιουργία ενός speech bubble, τότε οι πιο προχωρημένοι μαθητές θα αναμένεται να γράψουν 3-4 προτάσεις, οι μεσαίοι 1-2, ενώ οι χαμηλότεροι να μπορέσουν να γράψουν 3-4 λέξεις συλλαβίζοντας σωστά τις λέξεις τους.
Φροντίστε η ομαδική σας διδασκαλία να έχει οπτικό, ακουστικό και διαδραστικό υλικό ωστε να καλύπτει όλες τις ομάδες παιδιών, ακόμη και όσων δε μιλούν καθόλου Αγγλικά.
Όταν τα παιδιά δουλεύουν στα τραπέζια, φροντίστε να τους δώσετε resources που μπορεί να τα βοηθήσουν στη δουλειά τους όπως number lines, number cards, sound cards, sound mats, word banks κλπ.
Αν η τάξη έχει SEN μαθητές ρωτήστε τον αριθμό και τις παθήσεις τους ωστε να οργανώσετε κάτι ξεχωριστό. Π.χ. αν υπάρχει μαθητής με σοβαρό αυτισμό είναι πιθανόν να μη μπορεί να κάνει πρόσθεση σε τραπέζι και να πρέπει να δώσετε στον LSA του μαθητή αριθμούς και τουβλάκια για να δουλέψει μαζί του.
6.Υπολογίστε και οργανώστε τους επιπλέον ενήλικες στην τάξη
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πόσους ενήλικες θα έχετε αλλα και να τους αναθέσετε ρόλους. Το να κάθεται ένας ενήλικας άπραγος στο χαλί ενώ διδάσκετε θα σημάνει και την απόρριψή σας σε μια θέση. Ο ρόλος μας ως Δάσκαλοι στην Αγγλία περιλαμβάνει και management των Teaching Assistants. Αποφασίστε απο την αρχή με ποιά ομάδα θα δουλέψει ο TA στα τραπέζια, πώς θα τους υποστηρίξει και ποιά ομάδα θα βοηθήσει στο χαλί.
Κλείνοντας θα ήθελα να σας τονίσω δύο πολύ σημαντικά πράγματα:


Ωστόσο στη σελίδα Tribal θα βρείτε lesson observations απο εξαιρετικούς Άγγλους Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, και μάλιστα πωλούνται σε DVD. Μπορεί να είναι με το αζημείωτο (μέχρι και 100 λίρες το σετ), αλλα πιστέψτε με, αν ποτέ θελήσετε να κάνετε μια καλή επένδυση (εκτός απο το Ruth Miskin training) θα σας συμβούλευα να αγοράσετε αυτά τα DVDs.
Για τους υπόλοιπους, το youtube ή/και ο εθελοντισμός σε ένα Αγγλικό σχολείο θα γίνει ο καλύτερος σας φίλος.
Καλή επιτυχία!!!
Χριστίνα Π.