Friday 29 April 2016

Η μέθοδος Ruth Miskin για αρχάριους




Ειναι 8.00 το πρωι και μολις σας εχει καλεσει το Agency σας για daily supply.

Σηκωνεστε αμεσως απο το κρεβατι, γιατι για να ειμαστε ειλικρινεις κανενας Supply Teacher δεν ειναι ηδη ετοιμος και ντυμενος πριν τον παρουν τηλεφωνο (αλλα ας μεινει μεταξυ μας!), παιρνετε και εναν καφε απο το Cafe Nero (το αγαπημενο μου!), τον κατεβαζετε με ταχυτητα φωτος και φτανετε στο σχολειο.

Οπως ολα τα εκτακτα daily supply teaching, το προσωπικο του σχολειου ''καιγεται'' κυριολεκτικα. 
Κανεις δεν εχει το χρονο να σας εξηγησει το οτιδηποτε.
Μια βοηθος ερχεται, αφηνει στα χερια σας το Planning της ημερας, βαζει και το Password για να σας ανοιξει το ηλεκτρονικο Register και φευγει.

Τα παιδια εχουν ηδη σταθει στην ουρα απ'εξω και το κουδουνι ακουγεται πριν καν μαθετε απο πού βγαινετε στο προάυλιο. Ενώ τα παιδια ερχονται στην ταξη, εσεις  διαβαζοντας το Planning ενός άλλου Δασκαλου που δεν ειναι εκει να σας το εξηγησει, καλειστε να διδαξετε μια ταξη παιδιων για μια ολοκληρη ημερα.


Ώσπου ερχεται η στιγμη για τα Phonics. 
Το σχολειο διδασκει Ruth Miskin, σας το ειπε η βοηθος στην εισοδο. 
Εχετε ακουστα τη μεθοδο, γιατι σας την αναφερει συνεχως ολη η Αγγλία αλλα και η συναδελφος σας η Χριστίνα στο Blog. Ωστοσο οπως ολοι μας, δεν εχετε ακομη καταφερει να μαζεψετε τα 350£ για το training και δεν εχετε ιδεα πώς να διδαξετε τη μεθοδο. 
Διπλα σας πεταμενες καρτες, κοκκινες, πρασινες, ασπρες. Ενα πρασινο βατραχακι (!), βιβλια και τετραδια και εσεις προσπαθειτε να βγαλετε ακρη.

Ολοι μας εχουμε βρεθει σε αυτη τη θεση.
Και ολοι μας λιγο-πολυ θα θελαμε μια απλη εξηγηση για το πώς να ανταπεξελθουμε σε ενα τετοιο μαθημα χωρις να στεκομαστε αμηχανοι μπροστα σε μια ομαδα αγνωστων μαθητων.
Αυτο το αρθρο θα ειναι αφιερωμενο στο να σας δωσει μια γενικη εικονα για το βασικο σκελετο της μεθοδου, και για το πως να διδαξετε τη μεθοδο σε κατασταση εκτακτης αναγκης.

Θα ηθελα εδω να τονισω οτι δεν ειμαι πιστοποιημενη trainer της μεθοδου Ruth Miskin, ειμαι ωστοσο μια εμπειρη-εντος Αγγλιας- Εκπαιδευτικος που εχει διδαξει πλεον τη μεθοδο για τα τελευταια 2-3 χρονια.

Αυτο το αρθρο δε μπορει να θεωρηθει επισημη εκπαιδευση στη μεθοδο.

Ωστοσο μπορειτε να το χρησιμοποιησετε για να ενημερωθειτε, και για να μπορεσετε να χρησιμοποιησετε ολα αυτα τα resources μεσα στην ταξη σας διδασκοντας ενα απλο, αξιοπρεπες μαθημα με αυτοπεποιθηση.

Tί ειναι ομως η μεθοδος Ruth Miskin?

Η μέθοδος Ruth Miskin, γνωστη ως Read, Write Inc. ειναι μια μεθοδος διδακτικης γραφης και αναγνωσης η οποια ξεκινα απο την ηλικια των 4 ετων και φτανει εως τη Δευτερα Δημοτικου, οπου ιδανικα οι μαθητες γραφουν και διαβαζουν με ανεση και αποχωρουν απο το προγραμμα.
Δημιουργηθηκε απο τη Ruth Miskin οταν ηταν ακομη Δασκαλα, η οποια την εξελιξε και την τελειοποιησε στο Δημοτικο Σχολειο Cobi Nazrul του Λονδινου (εχω παει, και η τραγικη ειρωνια ειναι οτι το σχολειο δε χρησιμοποιει πια τη μεθοδο!).
Ο οργανισμος Ruth Miskin ειναι ιδιωτικος και  πουλαει τη μεθοδο στα σχολεια.
Εξαιτιας της περιπλοκης γραμματικης της Αγγλικης γλωσσας και των τοσων διαφορετικων ηχων και κανονων προφορας που δεν εχουν λογικη, η μεθοδος αυτη καταφερε να οργανωσει με λογικη τον τροπο κατανοησης τη Αγγλικης γλωσσας και εχει εξαιρετικα αποτελεσματα στα σχολεια που τη χρησιμοποιουν.
Γιαυτο το λογο, ειναι πλεον η πιο διαδεδομενη μεθοδος διδακτικης γραφης και αναγνωσης στην Αγγλια.


Διαβαζοντας αυτο το αρθρο ελπιζω να φυγετε με περισσοτερη αυτοπεποιθηση γνωριζοντας τί να κανετε σε μια ταξη που εφαρμοζει τη μεθοδο.


Αρχικα ας δουμε τα υλικά της μεθόδου:

  1. Speed Sounds, δηλαδη μεγαλες καρτες με τους ηχους
  2. Green Words, πρασινες μικρες λεξεις
  3. Red Words, κοκκινες καρτελες με λεξεις.
  4. Βιβλια τα οποια ξεκινουν τα παιδια μετα απο 3-4 μηνες διδασκαλιας φωνηματων. Ειναι γνωστα ως Ditties και ξεκινωντας απο τα κοκκινα, χωριζονται σε διαφορα χρωματα: 
  5. Red Ditty Books, Green Ditty Books.
  6. Alien words, δηλαδη καρτελες με μικρους εξωγηινους, με εγγεγραμμενες λεξεις που δε βγαζουν νοημα στα Αγγλικα (αυτες συνηθως τις ετοιμαζει ο δασκαλος).
  7. Μικροι λευκοι πινακες και γραμματα-μαγνητακια.

Δευτερον, ας δουμε τα φωνήματα στα οποια χωριζεται η μεθοδος (Speed Sounds):

Τα φωνηματα χωριζονται σε τρεις κατηγοριες: Set1, Set2 και Set3. Ενας μαθητης που εχει μολις ξεκινησει τη Reception Class θα ξεκινησει απο τους ηχους Set 1 και θα προχωρησει σταδιακα.
Ειναι σημαντικο να λαβουμε υπ'οψιν μας οτι το καθε φωνημα στη μεθοδο Ruth Miskin δεν αντιστοιχει σε ενα γραμμα, αλλα καποιες φορες μπορει να περιλαμβανει 2,3 ή 4 γράμματα, αλλα ακομη και 2-3 γράμματα διαχωρισμενα μεταξυ τους απο άλλο γράμμα, π.χ. στη λεξη home τα φωνήεντα o-e διαβαζονται ως ενας ηχος (όου). Έτσι όταν ο μαθητης διαβασει τη λεξη θα πει h-oe-m, home (δηλαδη χ-όου-μ, χόουμ). 
Στη φωτο αριστερα θα δειτε ολα τα Speed Sounds.

Τρίτον, πριν προχωρησω στο να σας δειξω τροπους να διδαξετε κάποια βασικα μαθηματα χρησιμοποιωντας αυτα τα υλικα, ας δουμε δυο βασικες εννοιες:

  • Blending: Ο όρος αυτος αναφερεται στην ικανοτητα ενος μαθητη να αναγνωρισει προφορικα τα φωνηματα και στη συνεχεια να τα συνδυασει ωστε να αναπαραγει προφορικα τη λεξη. Για παραδειγμα οταν ενας μαθητης δει τη λεξη mat και μπορει να πει m, a, t, mat! τοτε γνωριζουμε οτι ο μαθητης αυτος μπορει να κανει blending.
  • Segmenting: Ο ορος αυτος αφορα την ικανοτητα του μαθητη να εκφρασει γραπτως τις λεξεις στις οποιες κανει blending. Αναφερεται δηλαδη στη γραφη.
Πριν ξεκινησω θα ηθελα να τονισω δυο βασικες τεχνικες κατα τη διαρκεια της μεθοδου, τις οποιες ακολουθει αυστηρα ΚΑΘΕ μαθημα:
  • My turn- your turn. Ο Δασκαλος επαναλαμβανει προτασεις ή λεξεις και στη συνεχεια τις αντιγραφει ο μαθητης. Εδω θα δειτε ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα διδακτικης της μεθοδου αλλα και το πώς χρησιμοποιειται το my turn-your turn. https://www.youtube.com/watch?v=mkndGf5RCrs

  • Transitions 1-2-3: Κατα τη διαρκεια του μαθηματος οι μαθητες μετακινουνται απο το χαλι στα τραπεζια, αλλα και απο τα τραπεζια στο χαλι. Οι μετακινησεις αυτες, γνωστες ως transitions, γινονται με συγκεκριμενο τροπο: 
1. O Δασκαλος σηκωνει το χερι εχοντας σηκωμενο μονο το δεικτη, και οι μαθητες σηκωνονται στο χαλι αλλα μενουν στις θεσεις τους.

 2.Ο Δασκαλος δειχνει δυο δαχτυλα (σαν το σημα της νικης), και οι μαθητες μετακινουνται στα τραπεζια και στεκονται ησυχα πισω απο τις καρεκλες τους. 

3.Ο Δασκαλος δειχνει τρια δαχτυλα και οι μαθητες καθονται στις καρεκλες. Με τον ιδιο τροπο οι μαθητες μετακινουνται απο τα τραπεζια στο χαλι. Ενα δαχτυλο: Σηκωνονται και στεκονται πισω απο τις καρεκλες. Δυο δαχτυλα: Περπατουν και στεκονται ησυχα στις θεσεις τους στο χαλι. Τρια δαχτυλα:Καθονται στο χαλι.


♫ Τελος, ας δουμε το βασικο σκελετο των πιο βασικων μαθηματων και το πώς να τα διδαξετε:

Μπαινοντας σε μια Reception Class/ Year 1 Class, και αναλογως την χρονικη περιοδο μεσα στη σχολικη χρονια, οι μαθητες θα βρισκονται σε διαφορετικο σταδιο της μεθοδου.Εαν εχετε μπει στην ταξη εως το Νοεμβρη και/ή οι μαθητες διδασκονται ακομη νεους ηχους Speed Sounds Set 1, τοτε οι μαθητες δουλευουν ακομη το blending τους. Eαν οι μαθητες εχουν τελειωσει ολο το Set 1 αλλα δεν εχουν μεταβει στο Set 2, τοτε εχουν ξεκινησει να δουλευουν τα Red Ditty Books. Εαν εχουν ξεκινησει ήχους Set 2/3 τοτε εχουν μπει ήδη στα Green Ditty  Books ή εχουν μεταβει σε άλλα χρώματα.

  • Εαν οι μαθητες διδασκονται ακομη νεους ηχους Set 1, τοτε συνηθως το μαθημα σας θα εχει το εξης σκελετο:
  1. Οι μαθητες κοιτουν και προφερουν ολους τους ηχους που εχουν διδαχθει ως τωρα.
  2. Introduction στο νεο ήχο χρησιμοποιωντας τα μεγαλα Speed Sound Cards. Οι μαθητες μιμουνται τον ηχο και στη συνεχεια μαθαινουν να τον γραφουν στον αερα χρησιμοποιωντας το
    ποιημα στο πισω μερος της καρτας. Π.χ. t: Down the tower, across the tower.
  3. Οι μαθητες γραφουν τον ηχο ειτε στα τραπεζια ειτε σε whiteboards στο χαλι. Στη συνεχεια γραφουν αλλους 2-3 ηχους που εχουν διδαχθει.
  4. Οι μαθητες κανουν blending χρησιμοποιωντας μαγνητακια δουλευοντας με τους Partners τους χρησιμοποιωντας ηχους που εχουν διδαχθει.
  5. Oι μαθητες κανουν oral blending με το Δασκαλο. https://www.youtube.com/watch?v=vsqEGq7VSF4

  • Εαν οι μαθητες εχουν τελειωσει το Set 1 και κανουν Red Ditty Books τοτε το μαθημα εχει τον εξης σκελετο:
  1. Oι μαθητες επαναλαμβανουν ολα τα Set 1 Speed Sounds στις μεγαλες καρτες.
  2. Οι μαθητες διαβαζουν 3-4 νεες πρασινες λεξεις. Πρωτα αναγνωριζουν special friends, δηλαδη ηχους που αποτελουνται απο παραπανω απο ενα γραμματα, στη συνεχεια αναγνωριζουν τους ηχους, και στο τελος διαβαζουν ολη τη λεξη. Π.χ. wing: special friends: ng. Fred talk: w-i-ng. Wing!
  3. Oι μαθητες διαβαζουν 3-4 προηγουμενες λεξεις που εχουν διδαχθει, κανοντας Fred in your head. Δηλαδη διαβαζουν απο μεσα τους τη λεξη και οταν ο Δασκαλος σπρωξει μπροστα τη λεξη, τη λενε δυνατα.
  4. Οι μαθητες διαβαζουν 3-4 λεξεις Speedy Reading (δηλαδη γρηγορα), κυριως απο set 1.1 ή 1.2.
  5. Οι μαθητες διαβαζουν 3-4 alien words.
  6. Οι μαθητες διαβαζουν 3-4 red words. Τα alien words και τα red words πρεπει να ειναι βασισμενα στους ηχους που εχουν ηδη διδαχθει.
  7. Ο Δασκαλος δειχνει στους μαθητες την καινουρια ιστορια της ημερας απο το Red Ditty Book. Διαβαζουν μαζι τις κοκκινες και πρασινες λεξεις.
  8. Οι μαθητες πηγαινουν στα θρανια με τους partners τους.
  9. Οι μαθητες διαβαζουν την ιστορια. Ο ενας μαθητης κρατα το Lolly stick (φωτο) ενω ο αλλος διαβαζει και μετα αλλαζουν ρολους.
  10. Οι μαθητες επιστρεφουν στο χαλι για να συζητησουν την ιστορια.
  11. Ο Δασκαλος κανει Modeling στην προταση της ημερας, βασισμενη στο βιβλιο (4-5 λεξεις) π.χ. I sat on the mat. Οι μαθητες λενε την προταση πολλες φορες χτυπωντας παλαμακια, κανοντας jumps, stamps κλπ. Ο Δασκαλος γραφει την προταση. Στη συνεχεια την κρυβει και οι μαθητες πανε ξανα στα θρανια τους και γραφουν την προταση μονοι τους ενω ο Δασκαλος διορθωνει.
Σε ταξεις με μεγαλυτερα επιπεδα, μπορει το επιπεδο να αλλαζει αλλα ο σκελετος ειναι ο ιδιος: Οι μαθητες διδασκονται νεο ηχο, κανουν εξασκηση στη γραφη του, επαναλαμβανουν προηγουμενους ηχους, διαβαζουν τις πρασινες, κοκκινες και alien λεξεις αναλογως επιπεδου και φωνηματων που εχουν διδαχθει, διαβαζουν την ιστορια της ημερας και γραφουν μια προταση απο το βιβλιο. Ακομη και εαν το σχολειο δε σας δωσει την παραμικρη κατευθυνση, σε οποιαδηποτε ταξη Phonics και αν μπειτε, εφοσον δε διδασκονται ακομη Set 1, αν ακολουθησετε αυτο το σκελετο θα ειστε μια χαρα.

Κλεινοντας θα ηθελα να επαναλαβω οτι για να διδαξετε τη μεθοδο αυτη σε επιπεδο Outstanding, και να καταφερετε να προτιμηθειτε απο σχολειο, το να κανετε το training θα ειναι αργα ή γρηγορα απαραιτητο.
Ελπιζω μεσω αυτου του αρθρου να μπορεσετε να ανταπεξελθετε σε μια κατασταση εκτακτης αναγκης. 
Ωστοσο για να βελτιωθειτε στη μεθοδο και να βελτιωσετε τις προοπτικες καριερας σας, ειναι σημαντικη η καταρτιση, η μιμηση, η εξασκηση, η επισκεψη σε σχολεια, ο εθελοντισμος και γενικα η επιμονη!


♫ Μερικά χρήσιμα video για τη μέθοδο:




Καλή επιτυχία!!!!
Χριστίνα Π.