Thursday, 27 September 2018

Ψάχνοντας δουλειά σε σχολείο: A dark side with cookies.

Το πέρασμα απο το Nursery σε κρατικά σχολεία είναι ένας μακρύς και χρονοβόρος δρόμος, τον οποίο όμως πολλοί συνάδελφοι δείχνουν να αγνοούν. 
Με το πέρασμα του καιρού ακούω όλο και περισσότερες περιπτώσεις συναδέλφων που μετά απο ένα-δυο χρόνια εμπειρίας σε κάποιο Nursery σπεύδουν να παραιτηθούν προσδοκώντας μια term time θέση που θα τους αποφέρει ωράρια 8-3.30 και σχολικές διακοπές. 
Ας είμαστε ειλικρινείς: Ποιός δε θα ήθελε να έχει τόσες ώρες μέσα στη μέρα, τόσα half terms και καλοκαιρινές διακοπές ελεύθερες για να ξεκουραστεί?
Σαν εκπαιδευτικός που πλέον έχω κατοχυρώσει τη θέση μου στο κρατικό τομέα μπορώ και η ίδια να επιβεβαιώσω οτι οι σχολικές διακοπές καθιστούν πολύ πιο εύκολη τη σκληρή δουλειά που μας περιμένει στα σχολεία και μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε περισσότερο χρόνο για ξεκούραση.

Ωστόσο αυτό που βλέπω να αγνοούν πολλοί συνάδελφοι είναι το πόσο κορεσμένες είναι οι θέσεις στον κρατικό τομέα και πόσο δύσκολο είναι να απασχοληθεί εκεί ένας μη Αγγλόφωνος εκπαιδευτικός. 
Μπορεί να έχω κατηγορηθεί κάποιες φορές για το οτι προκαταβάλλω αρνητικά συναδέλφους λέγοντάς τους τις δυσκολίες που τους περιμένουν ψάχνοντας δουλειά σε σχολείο. Ωστόσο σαν άνθρωπος που εδώ και δέκα χρόνια τα έχει δει και ζήσει ΟΛΑ στο επάγγελμά μας στην Αγγλία θεωρώ χρέος μου να προειδοποιήσω τους υπόλοιπους συναδέλφους πριν αφήσουν τις μόνιμες δουλειές τους ελπίζοντας για term time θέσεις μπαίνοντας σε ένα φαύλο κύκλο ανεργίας για πολλούς μήνες. Ο σκοπός αυτού του άρθρου δεν είναι να σας αποθαρρύνει απο το να ψάξετε για θέση σε σχολείο ούτε να σας δώσει την εντύπωση οτι αυτό δε θα συμβεί ποτέ. Στοχεύει όμως στο να σας βοηθήσει να έχετε μια πιο ρεαλιστική όψη της πραγματικότητας και να είστε προετοιμασμένοι για το δρόμο που σας περιμένει απο το Nursery στο σχολείο- ο οποίος είναι γεμάτος λακούβες και χαντάκια. 

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με το βασικό. Τα τελευταία χρόνια έχουν συμβεί οι εξής αλλαγές στα κρατικά σχολεία όσον αφορά την πρόσληψη προσωπικού, είτε στον τομέα των Δασκάλων είτε σε αυτόν των Teaching Assistants. 

  • Η δημιουργία qualifications για Teaching Assistants και Support Workers αυξάνεται ραγδαία κάθε χρόνο απο όλο και περισσότερα κολλέγια. Υπάρχει πλέον κλίμακα qualified και unqualified payscale για Teaching Assistants και οι περισσότερες αγγελίες αφορούν qualified Teaching Assistants. Ωστόσο καθοτι αυτό δεν ίσχυε παλιά, οι προσλήψεις βοηθών που όχι μόνο δεν είχαν κανένα δίπλωμα αλλα δεν είχαν και καμία παιδαγωγική γνώση έδιναν και έπαιρναν. Αυτό σημαίνει πως όποιος επισκεφθεί ένα σχολείο θα δει ένα ... κομφούζιο με ειδικευμένους και ανειδίκευτους βοηθούς μαζί σε μια τάξη, με ο,τι αυτό συνεπάγεται. 

  • Με τη νομοθετική αλλαγή όσον αφορά τα Academies (δείτε αυτό το άρθρο αν δεν είστε ενημερωμένοι) έχει γίνει πολύ πιο εύκολο να προσληφθούν unqualified Teachers απο σχολεία και Δήμους με σκοπό την κατάρτισή τους ενώ δουλεύουν. Εφόσον ο μισθός ενός ανειδίκευτου Δασκάλου κυμαίνεται στα 22000 εντός Λονδίνου (δηλαδή 7000 λιγότερα ετησίως απο αυτά ενός Δασκάλου με Q.T.S.) αυτό σημαίνει οτι τα σχολεία έχουν τεράστιο οικονομικό συμφέρον στο να προτιμήσουν Teaching Assistants ''Ready to teach'' που να έχουν κάποιο UK Degree, Βρεττανικό GCSE in English and Maths και να προτίθενται να καταρτιστούν ενώ διδάσκουν. Με αυτό τον τρόπο το σχολείο εξασφαλίζει έναν Teaching Assistant τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει και ως Δάσκαλο στο μέλλον και έτσι να μη ψάξει για παραπάνω προσωπικό. Κοινώς τα σχολεία πλεον συχνά θα προτιμήσουν έναν ανειδίκευτο Βρεττανό native speaker με degree και GCSE αντί για τον κάτοχο Q.T.S. απο την Ιταλία. 

  • Τα τελευταία χρόνια η κατοχή Βρεττανικού GCSE in English and Maths (με βαθμό αυστηρά A-C ο οποίος στα Ελληνικά δεδομένα κυμαίνεται μεταξύ 16 και 20) έχει γίνει απαραίτητη για να δουλέψει κάποιος ως Teaching Assistant. Και ενώ το απολυτήριο Λυκείου απο την Ελλάδα με μια αντιστοίχιση Naric μπορεί να μας καλύψει στο θέμα των Μαθηματικών εφόσον έχουμε βαθμό πάνω απο 16, δυστυχώς τα Αγγλικά μας-είτε τα Αγγλικά του σχολείου είτε το Lower και το Proficiency- δε μετρούν ως GCSE English. Αυτό σημαίνει οτι ακόμη και στην περίπτωση που έχουμε αρκετό UK experience με παιδιά, όσοι έχουν εκπληρώσει την εκπαίδευσή τους στη Βρεττανία θα έρχονται πάντα πρώτοι και στη συνέχεια θα ακολουθούν οι Αυστραλοί, οι Αμερικάνοι, Καναδοί αλλα και οι μετανάστες που έχουν εκπληρώσει GCSE και σπουδές στην Αγγλία. Με λίγα λόγια, στην πυραμίδα των preferred candidates ερχόμαστε τελευταίοι. 

  • Τα ίδια τα κρατικά σχολεία πολλές φορές ζητούν απο τα γραφεία να μη τους στείλουν Overseas Trained Teachers για long term θέσεις, κάτι που ξεκίνησε πρόσφατα. Επομένως τα γραφεία θα προωθήσουν το βιογραφικό ενός Overseas Trainer Teacher σε πολύ μικρότερο βαθμό απο οτι αυτό ενός εκπαιδευτικού που έχει σπουδάσει στην Αγγλία. 


Τί σημαίνουν όλα αυτά?

Πολύ απλά οτι η κατάσταση έχει δυσκολέψει και οτι η εύρεση μόνιμης θέσης σε σχολείο είναι μια χρονοβόρα διαδικασία που θέλει γερά νεύρα και υπομονή. Εαν υπάρχει κάτι με το οποίο μπορείτε να πολεμήσετε τα παραπάνω εμπόδια, αυτό είναι η εργασιακή εμπειρία. Όταν η εμπειρία σας σε σχολεία φτάσει να είναι τόση ωστε να είναι ισάξια ακόμη και του πιο εξειδικευμένου Αγγλόφωνου, τότε δε θα υπάρξει εμπόδιο στο να βρείτε τη θέση που ψάχνετε. Και μπορεί να είναι ένα δύσκολο μονοπάτι, όμως αξίζει τον κόπο!


Σε κάθε περίπτωση, αν έχετε βάλει στόχο τα κρατικά σχολεία αυτός είναι ένας δρόμος που θα ήταν καλύτερο να τον ακολουθήσετε όταν θα έχετε την οικονομική (και γενική) σταθερότητα για να το υποστηρίξετε. Και ενώ το να έχετε κομπόδεμα στην άκρη δεν είναι ο,τι πιο εύκολο, σίγουρα είναι σημαντικό να μην επιλέξετε να ξεκινήσετε αυτή τη διαδρομή σε μια περίοδο της ζωής σας που αλλάζετε μανιωδώς σπίτια, έξοδα διαβίωσης ή ενώ έχετε σημαντικά χρέη. Η μετάβαση απο τον ιδιωτικό στον κρατικό τομέα μπορεί να σας πάρει απο έναν (αν είστε τυχεροί) εως και τρία χρόνια εως ότου να βρείτε σταθερότητα. Όταν ξεκινήσετε για να επιτύχετε αυτό το στόχο βεβαιωθείτε οτι είστε έτοιμοι να αντέξετε και το μακροχρόνιο daily supply, και την απογοήτευση και τις αποτυχημένες συνεντεύξεις (ναι, θα τις ζήσετε κι αυτές) μέχρι να βρείτε ένα σχολείο που να εκτιμήσει τις ικανότητές σας.

Και ενώ ο δρόμος είναι γεμάτος γούβες και στροφές, εαν και εφόσον μπήκατε στο χορό μη βγείτε για κανένα λόγο. Πολλές φορές έχω δει φίλες μου να απογοητεύονται απο το supply περιμένοντας να έρθει κάποια μόνιμη θέση και να σκέφτονται την επιστροφή στο Nursery. Ωστόσο εαν θέλετε κάποια στιγμή να βρείτε δουλειά σε σχολείο, το πιο σημαντικό για το βιογραφικό σας είναι να σταματήσει να έχει τη λέξη ''Nursery'' σε επανάληψη και να αντικατασταθεί με ''school'', ''phonics'', ''guided reading'' και ''cracking comprehension''. Eφόσον θυσιάσατε μια μόνιμη θέση για να κάνετε έναν αγώνα για κάτι καλύτερο μην τα παρατήσετε. Αν βάλετε τα δυνατά σας να μάθετε το curriculum, αν αντιγράψετε καλές μεθόδους διδασκαλίας απο συναδέλφους και αν εμπλουτίσετε το βιογραφικό σας με long term θέσεις, κάποια στιγμή θα έρθει και η μονιμότητα. 

Αν λοιπόν ο λόγος που θέλετε να αφήσετε τη μόνιμη θέση σας στο Nursery είναι επειδή κουραστήκατε με τα ωράρια και θέλετε σχολικές διακοπές, θα σας απογοητεύσω που θα σας πω οτι θα ταλαιπωρηθείτε πολύ μέχρι να γίνει αυτό. Αν είστε προετοιμασμένοι για το μακρύ δρόμο και έχετε όλη τη διάθεση να παλέψετε then go for it! Αν ωστοσο ο μόνος λόγος που θέλετε να φύγετε είναι αυτή η ενοχλητική διευθύντρια, βεβαιωθείτε οτι δε βάζετε τον εαυτό σας σε μια διαδικασία που ίσως εκείνη τη στιγμή να μη μπορεί να υποστηρίξει καθότι το να αφήνεις τη μόνιμη και σταθερή σου δουλειά για να μπεις σε μια κατάσταση αβεβαιότητας (οικονομικής κυρίως) δεν είναι ο,τι πιο εύκολο. Με άλλα λόγια, όταν αποφασίσετε να πάτε να πολεμήσετε, βεβαιωθείτε οτι έχετε οπλιστεί καλά.

Καλή επιτυχία!
Χριστίνα Π.