Sunday, 21 February 2016

Το EYFS στην πραξη (tutorial)

Μια απο τις σημαντικοτερες ερωτησεις που εχω δεχτει ολα αυτα τα χρονια που εχω το Blog ειναι:

''Πώς να δουλεψω το EYFS''?

Πολλοι απο τους αναγνωστες αυτου του Blog εχετε ερθει ή σκοπευετε να ερθετε στην Αγγλια με ενα περιορισμενο κομποδεμα (οπως ολοι μας αλλωστε!) και η δυνατοτητα για περαιτερω training ειναι πολλες φορες δυσκολη.

Οι φορεις που προσφερουν καταρτιση στο EYFS ειναι λιγοι και πολλες φορες τα σεμιναρια που παρεχουν ειναι πανακριβα.

Σε αυτο λοιπον το αρθρο θα προσπαθησω οσο καλυτερα μπορω να σας δωσω μια αρχικη ιδεα για το πώς δουλευεται το EYFS στα Nurseries αλλα και στα Σχολεια.

Εδω θα ηθελα να σημειωσω οτι οπως ολοι σας, ετσι κι εγω εχω τις δικες μου εργασιακες εμπειριες.
Φυσικα δεν ειμαι παντογνωστης και φυσικα μαθαινω ακομη πραγματα στον τομεα μου.
Ωστοσο καθοτι εχω δουλεψει πια σε δεκαδες Day Nurseries, συν τη διδασκαλια στον κρατικο τομεα, αυτο που μπορω να πω τουλαχιστον με σιγουρια ειναι οτι εχω δει το πώς εφαρμοζεται σε διαφορετικα μερη, και ετσι εχω τουλαχιστον μια βασικη ιδεα, και εχω παρατηρησει τα κοινα σημεια εφαρμογης του στα διαφορα μερη.

Στο τελος αυτου του αρθρου ελπιζω να φυγετε με μια ξεκαθαρη ιδεα για το πώς δουλευουμε, και να μπορεσετε να χρησιμοποιησετε τις γνωσεις σας με ανεση στο χωρο εργασιας σας, ακομη και εαν δε μπορειτε να εξασφαλισετε επισημη καταρτιση.



Για την αναγνωση αυτου του αρθρου θα σας βοηθησει να εχετε μαζι σας μολυβι και χαρτι αλλα και το ιδιο το EYFS
http://www.foundationyears.org.uk/files/2012/03/Development-Matters-FINAL-PRINT-AMENDED.pdf

Θα χρησιμοποιηθουν ψευτικα ονοματα και φωτογραφιες παιδιων ως παραδειγματα. 


Τα ονοματα, οι φωτο και τα παραδειγματα ειναι φανταστικα και δεν αφορουν πραγματικα παιδια.


*************************************************


1.Tί ειναι το EYFS και ποιά ειναι η βασικη του φιλοσοφια?

*Οι παρακατω πληροφοριες ειναι πολυ σημαντικες για την καριερα σας. Προτεινω να τις μαθετε πολυ καλα, αν ειναι δυνατον στα Αγγλικα, καθοτι αποτελουν βασικες ερωτησεις συνεντευξεων.


Το EYFS, οπως ισως ήδη γνωριζετε, ειναι το αναλυτικο προγραμμα προσχολικης αγωγης στην Αγγλια. Με μια προχειρη ματια δειχνει να ειναι βασισμενο στη θεωρια του Piaget. 
Το EYFS δεν ειναι ενα απλο αναλυτικο προγραμμα αλλα λειτουργει ως εγχειριδιο στα περισσοτερα Προσχολικα Κεντρα. Δεν εφαρμοζεται μονο στα Day Nurseries αλλα και στις Reception Classes, Nursery Classes, Playgroups και Childminders, και γενικοτερα οποιοδηποτε κεντρο αφορα την εκπαιδευση παιδιων 0-5 ετων. 

Η βασικη ιδεα του ΕΥFS: Το παιδι μαθαινει μεσα απο το ελευθερο, αδιακοπο παιχνιδι, σε ενα περιβαλλον που ειναι δομημενο με τετοιο τροπο ωστε να ενισχυει και να ενθαρρυνει τα ενδιαφεροντα του και τη δραση του στο χωρο. 


  • Συμφωνα με το EYFS, υπαρχουν τρια βασικα χαρακτηριστικα σωστης μαθησης

(Three Key characteristics of effective learning).

Αυτα ειναι:

  1. Active Learning
  2. Playing and Exploring
  3. Creating and Thinking Critically.

  • Το EYFS υποστηριζει οτι υπαρχουν 7 περιοχες μαθησης:
  1. Personal, Social and Emotional Development.
  2. Physical Development
  3. Communication and Language
  4. Literacy
  5. Mathematical Development
  6. Understanding The World
  7. Expressive Arts and Design.

  • Οι τρεις πρωτες περιοχες, δηλαδη PSED, Physical Development και Communication and Language αποκαλουνται Prime Areas of Development. Θεωρουνται οι πιο σημαντικες περιοχες αναπτυξης στη διαρκεια ζωης του παιδιου. Στα περισσοτερα Day Nurseries, η εμφαση σε παιδια κατω των 3 ετων δινεται κυριως στην αναπτυξη των Prime Areas.

  • Οι επομενες τεσσερις περιοχες, δηλαδη Literacy, Mathematical, Understanding the World και Expressive Arts and Design αποκαλουνται Specific Areas of Development και εμφαση σε αυτες δινεται κυριως απο την ηλικια των 3 ετων και μετα.

Ωστοσο πολλα Nurseries ενδεχεται να δουλευουν ολες τις περιοχες αναπτυξης ακομη και σε πολυ μικρα παιδια, και ετσι αυτη τη λεπτομερεια θα πρεπει να τη ρωτησετε στην επιχειρηση σας.

Καθε μια απο τις περιοχες αυτες, περιλαμβανει 3 υποκατηγοριες.
Καθε μια απο αυτες τις υποκατηγοριες, χωρισμενες ηλικιακα, περιλαμβανει διαφορετικες ικανοτητες απο τις οποιες θα περασει το παιδι, για να μεταβει στο επομενο ηλικιακο σταδιο.

Στην παρακατω φωτογραφια, βλεπετε αναλυτικα τα Key Characteristics of Effective Learning αλλα και τα χαρακτηριστικα τους.

Επισης βλεπετε τα Prime Areas και Specific Areas του EYFS αλλα και τις υποκατηγοριες τους.







Ενα ιδανικο προσχολικο περιβαλλον προσφερει αδιακοπη προσβαση σε εξωτερικο χωρο και το παιδι μπορει να δρα ελευθερο μεσα και εξω απο την ταξη αναλογα με το πού θέλει να παει.

Μεσα σε ενα τυπικο Day Nursery υπαρχουν διαφορες γωνιες. Οι πιο συνηθισμενες ειναι:
  • Role Play Area (μεταμφιεση και πολλες φορες ειδικη θεματολογια π.χ. ανθοπωλειο)
  • Home corner (κουζινα και κουζινικα)
  • ICT area (computers ή Ipads)
  • Messy Play (αμμος, νερο, άλλα υλικα)
  • Construction Area (τουβλακια και κατασκευες)
  • Art area (χαρτι, κολλες, υλικα για σχεδιασμο).
Πολλα Day Nurseries εχουν ειδικη θεματολογια καθε βδομαδα και εφαρμοζουν το χωρο του συμφωνα με αυτον. Άλλα Day Nurseries εφαρμοζουν μια πιο ελαστικη μορφη δομησης του χωρου.
Επισης η δομη στο Προσχολικο Τμημα 3-5 διαφερει απο τη Βρεφικη Αιθουσα. Σε ενα Προσχολικο Τμημα, πολλα Day Nurseries εχουν καποιες ολιγολεπτες ομαδικες δραστηριοτητες μεσα στη μερα οπως γραφη και αναγνωση. Ωστοσο σε μια Βρεφικη Αιθουσα η μαθηση βασιζεται περισσοτερο στις αισθησεις και ετσι θα δειτε περισσοτερα μαλακα αντικειμενα, cuddly toys, μουσικα οργανα, κουδουνιστρες, βρεφικα γυμναστηρια, μαξιλαρια και μεγαλα παιχνιδια με ροδακια.

Στην Αγγλια υπαρχουν πολλα ειδη Day Nurseries. Για παραδειγμα:
  • Tυπικα Day Nurseries που εφαρμοζουν εξ'ολοκληρου το EYFS
  • Μοntessori Day Nurseries που εφαρμοζουν τη Μεθοδο Μοντεσσορι, αλλα πολλες φορες προσφερουν και καποιες ωρες τη μερα ελευθερου παιχνιδιου για να καλυπτουν το EYFS.
  • Άλλα Day Nurseries με διαφορετικη φιλοσοφια, π.χ. Steiner. 
Γενικοτερα το EYFS δεν ειναι ενα αυστηρο προγραμμα. Μπορει να χρησιμοποιηθει και απο ενα Μοντεσσοριανο Νηπιαγωγειο αρκει να μπορει να αποδειχθει οτι το ελευθερο παιχνιδι καλυπτεται με καποιο τροπο μεσα στη μερα

*************************************************


2. Mία μερα σε ενα τυπικο Day Nursery.

Σε ενα τυπικο Day Nursery, με καποιες διαφορες αναλογα με την ηλικιακη ομαδα, η μέρα έχει ως εξης:

  • 7.00 Tα παιδια φτανουν στο Νηπιαγωγειο και τρωνε πρωινο.
  • 8.00 Πρωινο circle time, το οποιο διαρκει το πολυ 10'. Τραγουδια, συζητησεις.
  • Ελευθερο Παιχνιδι μεσα και εξω απο την ταξη. Εαν το Nursery δεν εχει ελευθερη προσβαση σε εξωτερικο χωρο, τοτε υπαρχει συγκεκριμενη ωρα indoor play και διαφορετικη ωρα για Outdoor play.
  • 10.00 Snack time. Γαλα και φρουτο.
  • 12.00 Lunch time.
  • 12.00-14.00 Sleep time για τα παιδια 0-3 ετων. Ησυχες δραστηριοτητες για τα μεγαλυτερα.
  • 14.00 Τα παιδια ξυπνανε και καποια Nurseries προσφερουν snack.
  • 14.00-16.00 Eλευθερο Παιχνιδι
  • 16.00 Tea time: Ελαφρυ γευμα και στη συνεχεια ελευθερο παιχνιδι.
  • 19.00 Τα παιδια φευγουν σε διαφορετικες ωρες της μερας.
Οπως προανεφερα, τα ωραρια και η ρουτινα διαφερει ελαφρως απο Nursery σε Nursery. Ο λογος για τον οποιο θεωρω σημαντικο το να εχετε μια ιδεα, ειναι για οσα θα ακολουθησουν παρακατω.

*************************************************



3. To EYFS στην πραξη. 

Αυτο ειναι ισως και το πιο σημαντικο σημειο του αρθρου. 
Πριν ξεκινησω το πρακτικο σημειο, ειναι σημαντικο να σας δωσω καποιες σημαντικες πληροφοριες;
  • Σε μια προσχολικη αιθουσα δεν ειστε ποτέ μονη σας ή με τη βοηθο σας οπως κανουμε στην Ελλαδα. Σε ενα Day Nursery ο ρολος μας λεγεται Nursery Nurse. Μια αιθουσα περιλαμβανει πολλες Nursery Nurses, ακολουθωντας τα κρατικα ratios. Για παραδειγμα σε μια βρεφικη ταξη το ratio ειναι 1 ενηλικας ανα 3 παιδια, και ετσι εαν εχετε 30 βρεφη τοτε θα εχετε 10 Nursery Nurses σε μια ταξη. Σε μια Προσχολικη αιθουσα 3-5 τα ratios ειναι 1 ενηλικας ανα 8 παιδια, και ετσι εαν η ταξη εχει 32 παιδια, τοτε θα υπαρχουν 4 ενηλικες. 
  • Καθε αιθουσα ενος Day Nursery υποχρεουται να εχει τουλαχιστον ενα ατομο με εξειδικευση Level 3 ή υψηλοτερη. Ατομα με εξειδικευση λιγοτερη απο Level 3 απαγορευεται να μεινουν μονα τους στην αιθουσα.
  • Στις ταξεις ενος Day Nursery δεν υπαρχει διαφοροποιηση βοηθου και δασκαλου καθοτι το συστημα ειναι βασισμενο κυριως στο ελευθερο παιχνιδι. Ωστοσο υπαρχει ιεραρχια αναλογα με την εμπειρια και συνηθως σε καθε αιθουσα υπαρχει μια ή ενας Room Leader, δηλαδη προϊσταμενος του δωματιου που εχει την ευθυνη να επιβλεπει αλλα και να καθοδηγει τους υπολοιπους. 
  • Καθε Nursery Nurse που εργαζεται στην αιθουσα εχει εναν αριθμο Key Children, λειτουργει δηλαδη ως Key Worker των παιδιων αυτων. Ετσι και στη δικη σας περιπτωση, οταν κρινει ο εργοδοτης σας οτι εχετε εξοικειωθει με το ρολο σας, θα σας ανατεθουν τα δικα σας Key Children. Αυτο δε σημαινει οτι παιρνετε τα δικα σας παιδια και φευγετε ή οτι δεν εχετε την ευθυνη των υπολοιπων. Ωστοσο τα Key Children σας ειναι τα παιδια για τα οποια εχετε ευθυνη να κρατατε παρατηρησεις, να ελεγχετε την προοδο τους και να φτιαχνετε assessments με τον τροπο που θα περιγραψω παρακατω. Επομενως τα case studies και ο τροπος εφαρμογης του EYFS που θα διαβασετε παρακατω αφορα τον τροπο που θα δουλευετε με τα δικα σας Key Children.
Eχοντας υπ'οψιν σας τα παραπανω, ας ξεκινησουμε λοιπον με μια αναφορα στα βασικα υλικα τα οποια θα συναντησετε σε μια τυπικη προσχολικη ταξη, τα οποια θα αποτελεσουν και τις βασικες μας υποενοτητες, και στη συνεχεια θα δουμε πώς χρησιμοποιουνται.

I. Observations
II. Learning Journals
III. Planning
IV. Assessments

*************************************************


I. Observations:

Τα observations ειναι το πιο σημαντικο σημειο του EYFS. 
Κατα τη διαρκεια του ελευθερου παιχνιδιου σε μια οποιαδηποτε προσχολικη ταξη, ο ρολος σας ειναι να καταγραφετε παρατηρησεις απο τα παιδια. 
Στις περισσοτερες περιπτωσεις, οι Nursery Nurses καταγραφουν παρατηρησεις μονο απο τα δικα τους Key Children. Παρολα αυτα πολλα Nurseries εχουν μια ανοιχτη προσεγγιση και ολοι οι εργαζομενοι μπορουν να καταγραψουν παρατηρησεις για ολα τα παιδια, εαν και εφοσον μετα τις παραδοσουν στην αρμοδια Key Worker των παιδιων. Η αντιστοιχη επιχειρηση σας θα σας αναφερει ποια πολιτικη ακολουθει σχετικα με το θεμα.

Τα observations καταγραφονται με πολλους διαφορετικους τροπους αναλογως της καθε επιχειρησης. Πολλα Nurseries γραφουν τις παρατηρησεις τους σε κιτρινα Post-it notes, αλλα χρησιμοποιουν αυτοκολλητα λευκα χαρτακια, ενω άλλα χρησιμοποιουν τη δικη τους επισημη φορμα παρατηρησης σαν αυτη που βλεπετε στη φωτογραφια.

Υπαρχουν πολλα ειδη Observations. Τα πιο βασικα ειδη που χρησιμοποιουνται ειναι τα εξης:
  • Οn the spot observation: Αυτο το ειδος παρατηρησης συμβαινει οποιαδηπτε ωρα της μερας. Μπορει να ειναι κατα τη διαρκεια του φαγητου, του παιχνιδιου, και συνηθως εχει περιεκτικη μορφη χωρις πολλες λεπτομερειες. Αυτη ειναι και η πιο συνηθισμενη μορφη παρατηρησης, και αυτη που εχω δει να χρησιμοποιειται σε ολα τα Day Nurseries στα οποια εχω βρεθει.
  • Planned observation. Αυτο το ειδος παρατηρησης ειναι προσχεδιασμενο για να καταγραψει την ικανοτητα ενος παιδιου σε εναν συγκεκριμενο τομεα. Για παραδειγμα μπορει να θελετε να δειτε την ικανοτητα ενος παιδιου στο μετρημα και ετσι να το παρατηρησετε κατα τη διαρκεια μιας δραστηριοτητας με αριθμους.Επισης πολλα Day Nurseries εφαρμοζουν τα λεγομενα timed observations, οπου για 10' συνεχομενα παρατηρειται ενα συγκεκριμενο παιδι. Αυτο το δευτερο ειδος παρατηρησης το εχω δει να εφαρμοζεται περισσοτερο σε Μοντεσσοριανα Νηπιαγωγεια.
  • Group Observation: Παρατηρησεις που γινονται σε μεγαλες ομαδες παιδιων κατα τη διαρκεια ομαδικης δραστηριοτητας. Ενας ευκολος τροπος να καταγραψετε την ικανοτητα ολων των παιδιων πανω στη δραστηριοτητα ωστε να μπορεσετε να υποστηριξετε τα παιδια που χρειαζονται βοηθεια.
Καθε observation μπορει να υπαρχει μονο του, ή μπορει να συνοδευεται απο αποδεικτικο στοιχειο οπως:
  • Φωτογραφια του παιδιού εν ωρα δρασης.
  • Ενα εργο του παιδιου, π.χ. ζωγραφια ή γραφη.
Καθε φορα που παρατηρειτε ενα απο τα Key Children σας, στη συνεχεια πρεπει να προσθεσετε ενα next step για το πώς θα επεκτεινετε την ικανοτητα  αυτη του παιδιου.

Καθε παρατηρηση πρεπει να συνοδευεται απο τον τομεα και την ηλικια του EYFS στην οποια αντιστοιχει η παρατηρηση.

Tο τί κανετε με ολες αυτες τις παρατηρησεις, τις φωτογραφιες και τις ζωγραφιες, θα το δουμε αργοτερα.

Συνηθως, για ενα παιδι που φοιτα στο Νηπιαγωγειο 5 ημερες την εβδομαδα, αναμενεται να εχετε συλλεξει τουλαχιστον 3-4 παρατηρησεις την εβδομαδα, (πολλες φορες ισως και περισσοτερες).
Παρακατω θα δουμε μερικα παραδειγματα observations στην πραξη.

*************************************************

Case study 1: Βρισκομαι σε βρεφικο τμημα και παρατηρω ενα απο τα Key Children μου, ενα βρεφος με το ονομα Laura (φωτο), η οποια ειναι 22 μηνων. Τη βλεπω να κρατα την κουκλα της. Στη συνεχεια ''βαβιζει'' προς την κουκλα, ενω προσπαθει να της φορεσει πανα και κοιτωντας τη λεει ''nappy baby''. Ειναι η πρωτη φορα που η Laura κανει κατι τετοιο και ετσι θελω οπωσδηποτε να καταγραψω αυτη της την εξελιξη!

Το πρωτο βημα σε αυτη την περιπτωση ειναι να συλλεξουμε την παρατηρηση και εαν χρειαζεται, μια φωτογραφια. Γραφω, λοιπον, την παρατηρηση μου.
Η παρατηρηση πρεπει να ειναι εντελως ουδετερη, να περιλαμβανει ξεκαθαρα το τι συμβαινει χωρις προσωπικη αποψη, και να περιλαμβανει θετικη γλωσσα με εμφαση στο τί μπορει να κανει ενα παιδι.
Αποφευγουμε να κανουμε υποθεσεις, ή να χρησιμοποιουμε αρνητικες εκφρασεις. π.χ. ''Η Λαουρα ειναι λυπημενη, η Λαουρα φοβαται, η Λαουρα δε μπορει να γραψει''. 

Observation: '' Laura is holding her baby doll. She looks at the doll and babbles at it.She then picks up a nappy and turns her doll over, attempting to put the nappy on the doll. She says ''nappy baby'' and smiles.''

Το επομενο μου βημα, ειναι να καταγραψω σε ποια ηλικιακη ομαδα, και σε ποια μαθησιακη περιοχη του EYFS αντιστοιχει αυτη η παρατηρηση. 
Επομενως καταφευγω αμεσως στο EYFS, στην περιοχη Development Matters. Η Laura ειναι 22 μηνων, και ετσι κοιτω αμεσως την ηλικιακη ομαδα 16-26 months.

Η στηλη στα αριστερα, ονομαζομενη A Unique Child ειναι η βασικη στηλη με την οποια δουλευουμε και αξιολογουμε τα παιδια, και ειναι και αυτη που θα χρησιμοποιειτε.
Οι υπολοιπες δυο (Positive Relationships/ Enabling Environments) λειτουγουν πιο πολυ ως ιδεες για δραστηριοτητες.


Ξεκινω απο τον πρωτο τομεα του EYFS:
Personal, Social, Emotional Development: Making Relationships και κοιτω αμεσως την ηλικιακη ομαδα 16-26 και τα χαρακτηριστικα της που βλεπετε και στην παρακατω φωτογραφια..



Η Laura δε δειχνει να κανει σε αυτη την παρατηρηση κατι που να αντιστοιχει σε καποιο απο αυτα τα χαρακτηριστικα. Ετσι το προσπερνω και παω στην επομενη περιοχη,
η οποια ειναι Personal Social and Emotional Development: Self Confidence and Self Awareness. 

Κοιτω προσεκτικα τα χαρακτηριστικα της ηλικιακης ομαδας 16-26 μηνων και βλεπω οτι η παρατηρηση μου αντιστοιχει σε δυο απο τα χαρακτηριστικα, τα οποια εχω σημειωσει με κοκκινο παρακατω:



Με τον ιδιο τροπο, συνεχιζω στο Personal, Social and Emotional Development: Managing Feelings and Behaviour, συνεχιζω σε ολες τις υποπεριοχες του Communication and Language, Maths, Physical Development κλπ.

Αφου τελειωσω την ερευνα μου, εχω συλλεξει οτι η παρατηρηση μου αντιστοιχει στις εξης υποπεριοχες του EYFS:

PSED: 
Self Confidence and Self Awareness: 
• Explores new toys and environments, but ‘checks in’ regularly with familiar adult as and when needed. 
• Gradually able to engage in pretend play with toys.

Communication and Language: 
Speaking: 
•Copies familiar expressions, e.g. ‘Oh dear’, ‘All gone’

Expressive Arts and Design:
Exploring Using Media and Materials:
• Imitates and improvises actions they have observed, e.g. clapping or waving.

Καποια Nurseries χρησιμοποιουν ειδικες φορμες παρατηρησεων στις οποιες υπαρχουν ηδη οι περιοχες και υποπεριοχες του EYFS, και ετσι τελειωνοντας την παρατηρηση σας, μπορειτε απλως να βαλετε τικ στις περιοχες που καλυπτονται.Ωστοσο σε αλλα Nurseries δε θα χρειαστει να γραψετε πουθενα σε τι αντιστοιχει η παρατηρηση σας. Αναμενεται ομως απο εσας να το γνωριζετε, καθοτι η πληροφορια αυτη θα σας χρειαστει για τα assessments, τα οποια θα δουμε παρακατω.

*************************************************


Case study 2: Βρισκομαι στον εξωτερικο χωρο με την ταξη Reception, ή με το Preschool Room του Nursery. Η μαθητρια μου, Mel 4,5 ετων (φωτο)  τρεχει προς το climbing frame. Σκαρφαλωνει μονη της χρησιμοποιωντας τα χερια και τα ποδια της. Οταν φτανει στην κορυφη μου φωναζει για να την κοιταξω.

Observation: Mel runs independently towards the climbing frame. She climbs independently all the way to the top of the frame. She stands at the top, smiles and says ''Christina, look! I did it all by myself''.

H Μel ειναι 4,5 χρονων και ετσι η ηλικιακη ομαδα στην οποια θα κοιταξω στο EYFS ειναι αυτη του 40-60 months.
Εχοντας τελειωσει την παρατηρηση μου, και εχοντας ανατρεξει ξανα στο EYFS, εχω σημειωσει οτι η παρατηρηση μου καλυπτει τα εξης Areas of Development:

PSED:
Self Confidence and Self Awareness:• Can describe self in positive terms and talk about abilities.

Physical Development:
Moving and Handling:
Experiments with different ways of moving.
•Negotiates space successfully when playing racing and chasing games with other children, adjusting speed or changing direction to avoid obstacles. 
•Travels with confidence and skill around, under, over and through balancing and climbing equipment. 


*************************************************


Case study 3:  Fin, αγορακι 3 ετων (φωτο). Ο Fin χρησιμοποιει μονος του τα τουβλακια lego και χτιζει ενα σπιτι με παραθυρα και πορτα. Στη συνεχεια το δειχνει σε μια απο τις Nursery Nurses και λεει ''I made a castle. My dinosaur lives in the castle.'' 
Ο Fin ειναι 3 ετων, και ετσι η ηλικιακη ομαδα στην οποια δουλευουμε ειναι 30-50 months.

Observation: Fin uses lego independently and builds a house. 
''I made a castle. My dinosaur lives in the castle''.
Οπως και πριν, εξεταζω το EYFS και αντιστοιχω την παρατηρηση μου στα αναλογα Areas of Development, παντα στην ηλικια 30-50 months:

Communication and Language:
Speaking:
•Beginning to use more complex sentences to link thoughts (e.g. using and, because). 
•Can retell a simple past event in correct order (e.g. went down slide, hurt finger).
•Builds up vocabulary that reflects the breadth of their experiences. 
•Uses talk in pretending that objects stand for something else in play, e,g, ‘This box is my castle.

Mathematical Development:
Shape, Space and Measures:
•Shows an interest in shape and space by playing with shapes or making arrangements with objects.

Expressive Arts and Design:
Exploring Using Media and Materials:
•Uses various construction materials. 
•Beginning to construct, stacking blocks vertically and horizontally, making enclosures and creating spaces. 
• Joins construction pieces together to build and balance. 
•Realises tools can be used for a purpose

Expressive Arts and Design:
Being Imaginative:
•Engages in imaginative role-play based on own first-hand experiences. 
•Builds stories around toys, e.g. farm animals needing rescue from an armchair ‘cliff’.
•Uses available resources to create props to support role-play

*************************************************

Τελος, για να κλεισω το κεφαλαιο Observations θα ηθελα να παρατηρησω καποια πολυ σημαντικα πραγματα:

  • Για να θεωρησουμε δεδομενο οτι ενα παιδι κανει κατι απο τα Development Matters του EYFS, θα πρεπει να το κανει ανεξαρτητο, με ανεση και σε διαφορες περιστασεις, χωρις καθεστος πιεσης. Για παραδειγμα μπορει να παρατηρησουμε ενα αγορακι 3 χρονων να ανεβαζει ξαφνικα μονο του το φερμουαρ στο μπουφαν του, αλλα να μη μπορει να το κανει ξανα σε αλλες περιστασεις. Για να μπορεσουμε να θεωρησουμε την ικανοτητα αυτη δεδομενη, θα πρεπει να την παρατηρησουμε πολλες φορες.
  • Πολλες φορες, τα παιδια μπορει να μην εμφανιζουν χαρακτηριστικα της αμεσης ηλικιακης ομαδας στην οποια ανηκουν, αλλα να εμφανιζουν χαρακτηριστικα απο την προηγουμενη ηλικιακη ομαδα ή ακομη και απο πολυ μικροτερη ομαδα. Αυτο συμβαινει, πρωτον λογω των πολλων ηλικιων σε μια αιθουσα, αλλα και δευτερον λογω του οτι πολλα παιδια να εχουν πιο αργη αναπτυξη (μή γνωση Αγγλικων, Ειδικες Αναγκες, Μαθησιακες Δυσκολιες, θεματα υγειας, κλπ). Για παραδειγμα μου εχει τυχει να εχω αγορακι στη Reception Class μου, που λογω του οτι η αναπτυξη του ηταν ίση με βρεφους 2 ετων, να μη μπορω να τον αξιολογησω στα 40-60 months. Σε αυτη την περιπτωση ξεκιναμε να δουλευουμε απο τη πλησιεστερη ηλικιακη ομαδα στην οποια πιστευουμε, μετα απο προσεκτικη παρατηρηση, οτι ανηκει ενα παιδι.


*************************************************

II. Learning Journals:

Τα Learning Journals, τα οποια πολλες φορες αποκαλουνται Profiles, Learning Journeys ή Learning Books, ειναι  μεγαλα βιβλια στα οποια συλλεγονται ολα τα Observations, τα σημαντικα εργα και οι φωτογραφιες, και γενικοτερα ολες οι αποδειξεις προοδου των παιδιων προσχολικης ηλικιας.

Καθε Παιδικος Σταθμος, Νηπιαγωγειο αλλα και Προσχολικη Ταξη Δημοτικου Σχολειου χρησιμοποιει τα Learning Journals.

Καθε παιδι, απο τη στιγμη που θα ξεκινησει τη φοιτηση του, εχει το δικο του Learning Journal. Οταν ενα παιδι μεταβει απο μια ταξη σε μια αλλη, π.χ. απο το Βρεφικο Τμημα στο Μεταβρεφικο, τοτε θα ανατεθει στο παιδι αυτο ενας καινουριος Key Worker, και θα δημιουργηθει νεο Learning Journal για το παιδι.

Σκοπος των Learning Journals ειναι να λειτουργησουν ως αποδεικτικο στοιχειο για την προοδο των παιδιων κατα τη διαρκεια φοιτησης τους. Χρησιμοποιουνται ως αποδεικτικα στοχεια της καλης λειτουργιας του Παιδικου Σταθμου προς τον OFSTED, αλλα μπορειτε να τα χρησιμοποιησετε ως Εκπαιδευτικος για να κανετε τα assessments των παιδιων, για τα οποια θα μιλησουμε παρακατω.


Στις παρακατω φωτογραφιες βλεπετε μερικα τυπικα Learning Journals:







Ως Nursery Nurse, η ευθυνη σας θα ειναι να διατηρειτε το Learning Journal καθενος απο τα Key Children σας αναβαθμισμενο καθε εβδομαδα, και να συλλεγετε εκει ολα τα observations του καθε παιδιου, μαζι με σημαντικες φωτογραφιες, εργασιες γραφης, ζωγραφιες, και οποιοδηποτε αλλο αποδεικτικο στοιχειο σηματοδοτει προοδο. 

Ενα ιδανικο Learning Journal περιλαμβανει πολλα και διαφορετικα ειδη παρατηρησεων, σε μια σειρα απο διαφορετικες δραστηριοτητες στις οποιες συμμετεχει το παιδι, καλυπτοντας ολες τις περιοχες και υποπεριοχες του EYFS. 
Παρουσιαζει τη μαθηση και την αλληλεπιδραση του παιδιου οταν παιζει μονο του αλλα και οταν συμμετεχει σε ομαδικες δραστηριοτητες, ενω περιλαμβανει οσο το δυνατον περισσοτερο τη ΄΄φωνη'' του παιδιου, δηλαδη τα λογια που λεει το ιδιο το παιδι, μεσα σε εισαγωγικα.
Επισης περιλαμβανει διαφορα ειδη αποδεικτικων στοιχειων οπως εργα, γραφη, φωτογραφιες.

Τα περισσοτερα Learning Journals εχουν κενες, λευκες σελιδες. 
Ωστοσο εχω παρατηρησει και Learning Journals τα οποια εχουν διαχωρισμενα ειδικα σημεια με τα διαφορα Areas of Development, και στα οποια κολλουν οι Nursery Nurses την καθε παρατηρηση αναλογα με το που ανηκει. Ωστοσο αυτος ο τροπος ειναι και ο πιο εξαντλητικος, απο την εμπειρια μου, για τον Εκπαιδευτικο. Επιπλεον αφαιρει την ομορφια του οτι μια παρατηρηση μπορει να καλυπτει ισαξια πολλους και διαφορετικους τομεις.
Σε καθε περιπτωση η δικη σας επιχειρηση θα εχει το δικο της ξεχωριστο τροπο, τον οποιο και θα σας εξηγησουν.

*************************************************

IIΙ. Planning:

Καθε Day Nursery, σε καθε ηλικιακο τμημα, σχεδιαζει και εφαρμοζει το δικο του προγραμμα δραστηριοτητων, γνωστο ως Planning.

Καθοτι το EYFS ειναι ενα Αναλυτικο Προγραμμα βασισμενο στο ελευθερο παιχνιδι, το Planning που θα δειτε σε μια αιθουσα ενος Day Nursery διαφερει πολυ απο αυτο που εχουμε συνηθισει να φτιαχνουμε στην Ελλαδα.

Καθε Day Nursery εχει τον δικο του τροπο δημιουργιας του Planning, και γιαυτο το λογο σε αυτο το σημειο θα δωσω εμφαση στο να σας δωσω μια γενικη εικονα, καθοτι το δικο σας Nursery θα σας εξηγησει τον τροπο με τον οποιο οργανωνουν τις δραστηριοτητες τους.

Καποια Day Nurseries δουλευουν με μια θεματικη ενοτητα, π.χ. Transport. Γυρω απο αυτη τη θεματικη ενοτητα ενδεχεται να σχεδιασουν μια σειρα απο δραστηριοτητες, ειτε ομαδικες ειτε independent, στις οποιες θα μπορεσουν να συμμετεχουν τα παιδια. 

Οι ομαδικες δραστηριοτητες λαμβανουν χωρο το πολυ για 15' ενω οι ανεξαρτητες δραστηριοτητες συνηθως οργανωνονται σε διαφορετικα σημεια της ταξης, και σε αυτες μπορουν τα παιδια να πανε απο μονα τους οταν και για οσο το επιθυμουν.

Πολλα Planning τα οποια εχω δει να χρησιμοποιουνται εχουν τη μορφη πινακα, ο οποιος περιλαμβανει ολες τις γωνιες της εκαστοτε ταξης, πχ Home corner, Role Play, Construction, Maths, Literacy, Arts κλπ. Σε καθε μια απο αυτες τις γωνιες, επιλεγονται τα υλικα και τα παιχνιδια που θα χρησιμοποιηθουν, ειτε με βαση τη θεματικη ενοτητα ειτε με βαση τα ενδιαφεροντα των παιδιων.

Παραδειγμα:
Η θεματικη μου ενοτητα στη Βρεφικη Αιθουσα ειναι Transport.
Το Planning μου δειχνει καπως ετσι:
Role Play: Policeman/ Fireman costumes, helmets, accessories.
Construction: Building own transport using Lego.
Maths: Car themed puzzles.
Outdoors: Big cars, baby bicycles, pull-along toys, walkers.
Arts: Mark making on paper using paint and small cars.
Messy Play: Water, glitter and boats.
Technology: Pull-along toy cars with flaps.
Circle time: Car themed books, sing along ''Wheels on the Bus''.

Εαν θελετε να βοηθηθειτε στο να βρειτε δραστηριοτητες, αρκει να ριξετε μια ματια στις στηλες ''Positive Relationships'' και ''Enabling Environments'' του EYFS, οπου ολες οι ιδεες ειναι εγκεκριμενες απο τον Ofsted.

Το Planning ειναι μια διαδικασια που αφορα το καθε Nursery ξεχωριστα. Επομενως, παρα το οτι ειναι καλο να εχετε μια ιδεα για το τι θα σας περιμενει, αξιζει να αφησετε το δικο σας Nursery να σας δειξει τον δικο του τροπο δουλειας.

Παρακατω θα δειτε μερικα άλλα παραδειγματα Planning:




*************************************************

IIV. Assessments:

Ενα απο τα βασικοτερα εργαλεια για οσους απο εμας δουλευουμε με το EYFS, ειτε σε καποιο Day Nursery, ειτε σε μια προσχολικη ταξη Reception, ειναι το λεγομενο Assessment.
Καθοτι το Assessment στις προσχολικες ταξεις κρατικων σχολειων υπαγεται σε πολυ περιπλοκους θεσμους και γινεται με διαφορετικο και πιο δυσκολο τροπο, στο συγκεκριμενο σημειο θα επιμεινω κυριως στον τροπο που γινεται το Assessment στον Ιδιωτικο Τομεα.

Το Αssessment, οπως λεει και η ιδια η λεξη, σημαινει ''Αξιολογηση''.
Η Αγιολογηση αυτη δειχνει την προοδο των παιδιων απο τη μια ηλικιακη ομαδα και περιοχη του EYFS στην επομενη, και δειχνει μια ξεκαθαρη εικονα των περιοχων στις οποιες καθε παιδι χρειαζεται παραπανω υποστηριξη και αναπτυξη,

Υπαρχουν δυο ειδη Assessment:

1.Baseline Assessment.
2. On-going Assessment.


1.Baseline Assessment:
Αυτο το ειδος Assessment πραγματοποειται μονο δυο φορες κατα τη διαρκεια εξελιξης του παιδιου:
Στην ηλικια των 2 και των 3 ετων. Ειναι πιο περιεκτικο απο το απλο On-Going Assessment και λειτουργει ως βαση για την περαιτερω εξελιξη του παιδιου.

Ουσιαστικα, το Baseline Assessment περιλαμβανει ολους τους τομεις και τις περιοχες του EYFS αναλυτικα για την ηλικιακη ομαδα του εκαστοτε μαθητη. Ο Εκπαιδευτικος οφειλει να κοιταξει προσεκτικα τα αποδεικτικα του στοιχεια και να παρατηρησει το μαθητη ωστε να συμπληρωσει ποιες περιοχες και χαρακτηριστικα απο το EYFS καλυπτει ο μαθητης.
Τα στοιχεια αυτα παραδιδονται στο Δημο και αποτελουν μερος των στατιστικων του μαθησιακου και εξελικτικου επιπεδου της επιχειρησης αλλα και των παιδιων της περιοχης.
Το Baseline Assessment γινεται με διαφορετικο τροπος σε καθε σχολειο ή Παιδικο Σταθμο. Πολλοι Παιδικοι Σταθμοι χρησιμοποιουν ενα Check List απο το Δημο τους, ενω αλλα προτιμουν να φτιαχνουν το δικο τους γραπτως.

2. On-going Assessment.
Αυτο το ειδος Assessment γινεται τακτικα,συνηθως καθε 1.5 μηνα και συνοδευεται απο συναντηση με τους γονεις του παιδιου. Υπαρχουν πολλοι τροποι δημιουργιας ενος Αssessment.
Ωστοσο πολλα Day Nurseries συνηθιζουν να φτιαχνουν τα δικα τους στο Word. Το Assessment περιλαμβανει το ονομα, την ηλικια του παιδιου, και στη συνεχεια καθε περιοχη του EYFS, τονιζοντας γραπτα τις υποπεριοχες τις οποιες καλυπτει ηδη ο μαθητης.
Στο τελος καθε περιοχη συνοδευεται απο μια περιληψη για την εξελιξη του μαθητη.

Παρακατω θα δειτε ενα παραδειγμα Assessment  οπως γινοταν σε ενα απο τα Day Nurseries στα οποια εργαζομουν.
Λογω ελλειψης χωρου θα συμπεριλαβω μονο μια περιοχη του EYFS, ωστοσο το Assessment γινεται και στις υπολοιπες με τον ιδιο τροπο.





Σε καθε ηλικιακη ομαδα και σε καθε χαρακτηριστικο του EYFS, υπαρχουν τρια ειδη βαθμολογισης του μαθητη:
  • Expected, που σημαινει οτι ο μαθητης εκτελει το παρον χαρακτηριστικο σωστα και με ασφαλεια. 
  • Emerging, που σημαινει οτι ο μαθητης δεν εκτελει ακομη με σιγουρια το συγκεκριμενο χαρακτηριστικο.
  • Exceeding που σημαινει οτι ο μαθητης ειναι πολυ προχωρημενος και πιο πανω απο το μεσο ορο της ηλικιακης του ομαδας.
Αυτα τα ειδη βαθμολογισης του μαθητη χρησιμοποιουνται για να αξιολογησουν:
  • Kαποιο χαρακτηριστικο του EYFS, π.χ. Communication and Language: Speaking
  • Μια ολοκληρη ηλικιακη ομαδα μιας περιοχης του EYFS. Για παραδειγμα εαν ενα κοριτσακι Reception Class εκτελει με ευκολια ολα τα χαρακτηριστικα της περιοχης Literacy: Writing για την ηλικιακη ομαδα 40-60, τοτε αυτο το κοριτσακι αξιολογειται ως Literacy: Writing: 40-60 Exceeding.
Καθοτι καθε ειδος Assessment γινεται με πολυ διαφορετικο και περιπλοκο τροπο σε καθε διαφορετικο setting, ο λογος για τον οποιο δε θα ηθελα να επεκταθω περισσοτερο ειναι για να μη σας μπερδεψω παραπανω.
Ειναι σημαντικο να εχετε υπ'οψιν σας τις διαφορετικες υποχρεωσεις που θα σας περιμενουν δουλευοντας με το EYFS, ωστοσο ειναι εξισου σημαντικο να αφησετε τη δικη σας επιχειρηση να σας δειξει το δικο της τροπο δουλειας.

Στο παρακατω εξαιρετικο εχγειριδιο απο το Υπουργειο Παιδειας του Ηνωμενου Βασιλειου θα δειτε μια σειρα απο παρατηρησεις παιδιων διαφορετικων ηλικιων σε διαφορετικες περιοχες του EYFS, και πως αυτες αξιολογουνται ως Emerging, Expected ή Exceeding.

Αξιζει να το διαβασετε!

https://www.gov.uk/government/publications/eyfs-profile-exemplication-materials

Κλεινοντας, θα ηθελα να σας ευχαριστησω που διαβασατε την ενοτητα αυτη, και ελπιζω να σας βοηθησε να ξεκινησετε την επαγγελματικη σας πορεια, πιο σιγουροι για το τί να περιμενετε και με καλες γνωσεις για τη συνεντευξη σας.


*************************************************



Καλη επιτυχια!!!

Χριστινα Π.